Bursa
Çok Bulutlu
12.1°
Başka Gazete

Nilüfer'deki 590 hektarlık dev planla ilgili flaş iptal kararı!

2024.04.25 10:59 Son Güncellenme: 2024.04.25 11:08

Halk arasında Görükle mera, Ekokent projesi olarak bilinen 1/1000 Ölçekli Nilüfer Batı Gelişme Bölgesi Uygulama İmar Planı, Nilüfer Belediye Meclisi'nin Mayıs 2022'deki toplantısında kabul edildikten sonra Büyükşehir Meclisi'nden de oy birliği ile geçmişti.

Nilüfer'de doğacak 75 bin kişinin yaşaması öngörülen yeni şehir tam 590,5 hektarlık alan üzerinde yükselecekti.

Ekokent'in yüzde 77,31'lik çok büyük kısmı Kurtuluş Mahallesi sınırları içinde bulunuyordu.

Planın yüzde 17,80'lik bölümü 30 Ağustos Zafer Mahallesi'nde yer alıyordu.

Yüzde 4,89'luk kısmı ise Balkan Mahallesi sınırları içinde kalıyordu.

Plana bölge halkı büyük tepki göstermişti.

Düzenlemeye akademik itiraz da gelmişti.

Mimarlar Odası Bursa Şubesi tarafından yapılan incelemede; bazı adalarda, kamu alanı (yeşil alan) ile özel mülkiyetin eşik (yol gibi) ile ayrılmadığı, plan hükümlerinin 1.6 maddesine göre minimum parsel büyüklüğü olan 5000 metrekareye uymayan, çok büyük imar adalarının olduğu ve bu imar adalarını 5000 metrekarelik parçalara bölme olanağının olmadığı tespit edilmişti.

Ayrıca plan hükümlerinin 2.1, 3.2 ve 4.2 maddelerine göre donatı alanları veya yollarla çevrili olan alan içerisinde uygulama yapılmak üzere tek tapu hâline getirilen imar adalarında uygulanacak emsal artışının gizli nüfus yoğunluğu artışına neden olacağı; bu durumun giderilebilmesi için ilave imar yollarının ve donatı alanlarının gerektiği, bütün parsel maliklerinden temelde %45 DOP alındığı hâlde, parsellerin farklı kullanım alanlarına bağlı olarak farklı emsaller tanımlandığından eşitlik ilkesinin sağlanamadığı, meydan niteliğinde merkezi bir bölge olmadığı da belirlenmişti.

Bu değerlendirmeler çerçevesinde plana itiraz edilmişti.

Vatandaşlar tarafından belediyeye sunulan itirazda da plan dışında kalan tarım arazilerinin imar yolları ile bölünmesi, planın batı sınırındaki 30 metrelik Naim Süleymanoğlu Bulvarı'nın Ekokent projesinde yürütülmediği böylelikle taşıt ve trafik akışının bütünlüğünün sağlanmadığı gibi çeşitli gerekçelere yer verilmişti.

Görüklelilerin elinden çıkmış, yatırımcıların eline geçmiş yerlere ticari emsal verilmişti.

Vatandaşın elinde kalan yerlerse konut alanı olarak değerlendirilmişti.

Balkan mahallesinden gelen 30 metrelik bulvar da planda yok edilmişti.

Belediye hizmet alanlarına çok yer ayrılmıştı.

Acaba daha sonra plan değişikliği ile belediye hizmet alanları yine ticaret alanına çevrilerek satılacak mıydı?

Öte yandan plan nedense sadece çok büyük inşaat firmalarının altından kalkabileceği şekilde hazırlanmıştı!

Bu durum düşündürücüydü açıkçası!

Bursa Büyükşehir Belediyesi İmar ve Şehircilik Dairesi Başkanlığı'na itirazda bulunan vatandaşlar planda düzeltme yapılmayınca konuyu yargıya taşımıştı.

Ekokent'in 1/5000 ve 1/1000'lik planlarının iptali için açılan davada bir parselle ilgili karar sonunda çıktı.

Mahkeme, bilirkişi raporu doğrultusunda dava konusu parselle ilgili 1/5000'lik ve 1/1000'lik planları iptal etti.

Mahkemenin iptal gerekçesinde, "Taşınmazın güneyinde bulunan ve doğu-batı istikameti ile Kurtuluş mahallesi içerisinden geçen 40 metrelik yolun, ana dağıtıcı olarak belirlendiği, 40 metrelik bu yoldan bağlanarak doğu-batı istikameti ile Kurtuluş mahallesi içerisinden geçen dava konusu parsele doğru ilerleyen 30 metrelik yolun semt dağıtıcısı olarak belirlendiği, 30 metrelik bu yol ile birleşerek dava konusu parselin batısından geçen 15 metrelik yolun ise yerel dağıtıcı olarak belirlendiği, semt dağıtıcısı olarak planlanan 30 metrelik taşıt yolunun, yerel dağıtıcı olarak planlanan 15 metrelik taşıt yoluna bağlandığı, bu durumun ise taşıt yolu ulaşım planlamasının kademelenme esaslarına aykırı olduğu görülmektedir" ifadelerine yer verildi.

Başka parsellerle ilgili açılan davalar sürüyor.

Mahkemenin iptal gerekçeleri plan bütünlüğünü etkiliyor.

Eşitlik ilkesini sağlamayan, kamu yararından çok müteahhitlerin rantını önceleyen Ekokent'in sil baştan ele alınması gerekiyor.